Systems Thinking

Mistrzostwo osobiste, kształtowanie modeli myślowych, wspólna wizja, zespołowe uczenie się i w końcu myślenie systemowe – to pięć dyscyplin, których opanowanie ma pozwolić wg Petera Senge, autora bestselerowej książki „Piąta dyscyplina” na zbudowanie organizacji uczącej się. Dzięki temu można osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną. 

Od czego zacząć ? 
   Proponuję połączyć myślenie systemowe i Lean w praktyce doskonalenia. 

Systems Thinking doskonalenie procesów usługowych.

Usprawniamy „całość”
a nie części systemu. 

Podczas szkoleń i warsztatów  rozwijamy kompleksowe podejście do obsługi klienta. Szeroki zakres narzędzi łączymy myśleniem systemowym. 

Zadaniem  jest  do zrozumienia kontekstu i sposobu, w jaki elementy systemu, w którym realizujemy zadania  współpracują dla osiągania celów. Oznacza to ponadto analizę procesów, metod realizacji zadań oraz stosowanych kluczowych mierników efektywności.  

Identyfikujemy warunki systemowe i ich źródła jako przyczyny obecnego stanu  efektywności i jakości oraz wszelkie problemy, bariery i ograniczenia, elementy nadzoru i sterowania.  Istotnym elementem metody Systems Thinking jest opanowanie  failure demand (spraw i zadań bez wartości z punktu widzenia klienta) oraz jego przyczyn. chodzi o redukcję tego wolumenu (w wielu procesach usługowych, stanowi on 30  a niekiedy nawet 80% wszystkich zadań)

Czego się dowiemy – zagadnienia szkolenia,warsztatu. 

  1. Myślenie Systemowe jako element kultury organizacji uczącej się.
  2. System versus  myślenie systemowe.
  3. Metody podejścia do doskonalenia.
  4. Check > Plan  > Do –  nowy, uwzględniający myślenie systemowe model doskonalenia.
  5. Analiza – zakres i jej odkrywcze produkty.
  6. Warunki Systemowe i ich źródła. 
  7. Ograniczenia, problemy, marnotrawstwo.
  8. Mierniki i ich wpływ na sprawność systemu. 
  9. Przygotowanie zmiany, planowanie eksperymentu.
  10. Przygotowanie  i wdrożenie zmian, weryfikacja i stabilizacja nowych rozwiązań.

Podejście obejmuje głęboką analizę systemu i doskonalenie wielu aspektów mających wpływ na efektywność i jakość obsługi. 
Chodzi o realizację zadań ze świadomością celu klienta oraz uwzględnienie w procesie obsługi rzeczy dla niego ważnych.

Poszukujemy usprawnień wpływających na „całość” a nie części systemu.
Działamy, podejmujemy eksperymenty i decyzje z uwzględnieniem szerokiego planu – myślenia systemowego.