Mistrzostwo osobiste, kształtowanie modeli myślowych, wspólna wizja, zespołowe uczenie się i w końcu myślenie systemowe – to pięć dyscyplin, których opanowanie ma pozwolić wg Petera Senge, autora bestselerowej książki „Piąta dyscyplina” na zbudowanie organizacji uczącej się. Dzięki temu można osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną.
Od czego zacząć ?
Proponuję połączyć myślenie systemowe i Lean w praktyce doskonalenia.
Systems Thinking doskonalenie procesów usługowych.
Usprawniamy „całość”
a nie części systemu.
Podczas szkoleń i warsztatów rozwijamy kompleksowe podejście do obsługi klienta. Szeroki zakres narzędzi łączymy myśleniem systemowym.
Zadaniem jest do zrozumienia kontekstu i sposobu, w jaki elementy systemu, w którym realizujemy zadania współpracują dla osiągania celów. Oznacza to ponadto analizę procesów, metod realizacji zadań oraz stosowanych kluczowych mierników efektywności.
Identyfikujemy warunki systemowe i ich źródła jako przyczyny obecnego stanu efektywności i jakości oraz wszelkie problemy, bariery i ograniczenia, elementy nadzoru i sterowania. Istotnym elementem metody Systems Thinking jest opanowanie failure demand (spraw i zadań bez wartości z punktu widzenia klienta) oraz jego przyczyn. chodzi o redukcję tego wolumenu (w wielu procesach usługowych, stanowi on 30 a niekiedy nawet 80% wszystkich zadań)
Czego się dowiemy – zagadnienia szkolenia,warsztatu.
- Myślenie Systemowe jako element kultury organizacji uczącej się.
- System versus myślenie systemowe.
- Metody podejścia do doskonalenia.
- Check > Plan > Do – nowy, uwzględniający myślenie systemowe model doskonalenia.
- Analiza – zakres i jej odkrywcze produkty.
- Warunki Systemowe i ich źródła.
- Ograniczenia, problemy, marnotrawstwo.
- Mierniki i ich wpływ na sprawność systemu.
- Przygotowanie zmiany, planowanie eksperymentu.
- Przygotowanie i wdrożenie zmian, weryfikacja i stabilizacja nowych rozwiązań.
Podejście obejmuje głęboką analizę systemu i doskonalenie wielu aspektów mających wpływ na efektywność i jakość obsługi.
Chodzi o realizację zadań ze świadomością celu klienta oraz uwzględnienie w procesie obsługi rzeczy dla niego ważnych.
Poszukujemy usprawnień wpływających na „całość” a nie części systemu.
Działamy, podejmujemy eksperymenty i decyzje z uwzględnieniem szerokiego planu – myślenia systemowego.