Mapowanie Strumienia Wartości / Mapowanie Procesów

Obecnie stosowane koncepcje zarządzania opierają się na podejściu procesowym. Identyfikacja kluczowych – na styku z klientem / dostawcą oraz pomocniczych  procesów i ich przebiegu,  jest pierwszoplanową kwestią dla budowy przewagi konkurencyjnej czy choćby utrzymania się na rynku.

Mapowanie jest skuteczną i efektywną metodą analizy procesu. Jako narzędzie jest jedną z podstaw Lean Management, zwykle to  pierwszy krok doskonalenia.  Umożliwia  podejmowanie trafnych działań usprawniających ukierunkowanych na:  skracanie czasu realizacji zleceń, poprawę jakości,  redukcję zapasów w toku oraz zapasów głównych, eliminację ograniczeń – wąskich gardeł, na przestrzeni całego procesu oraz modelowanie przepływu wartości.

Mapowanie procesów będzie przydatne kiedy: chcemy wdrożyć zarządzanie procesowe, autentycznie monitorować/nadzorować procesy, wdrażamy system zarządzania jakością czy zintegrowane systemy informatyczne.

Mapy procesów z opisem czynności są doskonałą pomocą utrzymania standardów, przy audytach i szkoleniach oraz wdrażaniu nowych pracowników. 

Value Stream Mapping

Dążymy do optymalnej realizacji procesów i zadań w organizacji.

Przedmiotem projektu jest praktyczne wykorzystania podstawowej techniki Lean  Mapowania Strumienia Wartości / Mapowania Procesów.

Narzędzie służy do  opisania przepływu materiałów, dokumentów i informacji, zdarzeń w przebiegu obsługi zadań oraz podstawowych parametrów. Graficzne zobrazowanie procesu ułatwia identyfikację warunków systemowych oraz wszelkich ograniczeń płynnego przepływu.

W mapowaniu bierze udział odpowiednio dobrany zespół projektowy.
W skład zespołu  wchodzą managerowie, pracownicy bezpośrednio zaangażowani w procesy oraz ew. osoby spoza obszaru.  

W  wyniku prac zespół identyfikuje problemy, bariery, zakłócenia  i wąskie gardła  oraz wynikające z tego marnotrawstwo. Zadaniem jest określenie  potencjału zmian, wyeliminowanie działań, które nie dodają wartości lub są nieefektywnie zorganizowane oraz wskazanie pomysłów  na zmiany w procesie a także robotyzację/automatyzację.

Czego się dowiemy – zagadnienia szkolenia, warsztatu. 

  1. Strumień wartości – procesy w strumieniu.
  2. Proces.
  3. Mapowanie jako narzędzie wizualizacji.
  4. Metody mapowania procesów.
  5. Informacje na mapie – co powinniśmy wiedzieć ?
  6. Mapa stanu obecnego.
  7. Miary czyli co kontrolujemy, jak sterujemy procesem ?
  8. Marnotrawstwo, problemy, ograniczenia, zakłócenia i inne takie takie.
  9. Usprawnianie procesu – mapa stanu przyszłego.
  10. Plan transformacji.
 
Wynikiem pracy (mapowania) jest mapa, schemat blokowy realizowanych zadań.  Obok mapy stanu obecnego powstanie mapa stanu przyszłego, ukazująca obraz naszego marzenia – „dobrze by było tak …” .  
Rysujemy mapy czytelne zarówno dla osób bezpośrednio zaangażowanych – specjalistów z danego obszaru, jak i dla osób postronnych..