Obecnie stosowane koncepcje zarządzania opierają się na podejściu procesowym. Identyfikacja kluczowych – na styku z klientem / dostawcą oraz pomocniczych procesów i ich przebiegu, jest pierwszoplanową kwestią dla budowy przewagi konkurencyjnej czy choćby utrzymania się na rynku.
Mapowanie jest skuteczną i efektywną metodą analizy procesu. Jako narzędzie jest jedną z podstaw Lean Management, zwykle to pierwszy krok doskonalenia. Umożliwia podejmowanie trafnych działań usprawniających ukierunkowanych na: skracanie czasu realizacji zleceń, poprawę jakości, redukcję zapasów w toku oraz zapasów głównych, eliminację ograniczeń – wąskich gardeł, na przestrzeni całego procesu oraz modelowanie przepływu wartości.
Mapowanie procesów będzie przydatne kiedy: chcemy wdrożyć zarządzanie procesowe, autentycznie monitorować/nadzorować procesy, wdrażamy system zarządzania jakością czy zintegrowane systemy informatyczne.
Mapy procesów z opisem czynności są doskonałą pomocą utrzymania standardów, przy audytach i szkoleniach oraz wdrażaniu nowych pracowników.
Value Stream Mapping
Dążymy do optymalnej realizacji procesów i zadań w organizacji.
Przedmiotem projektu jest praktyczne wykorzystania podstawowej techniki Lean Mapowania Strumienia Wartości / Mapowania Procesów.
Narzędzie służy do opisania przepływu materiałów, dokumentów i informacji, zdarzeń w przebiegu obsługi zadań oraz podstawowych parametrów. Graficzne zobrazowanie procesu ułatwia identyfikację warunków systemowych oraz wszelkich ograniczeń płynnego przepływu.
W mapowaniu bierze udział odpowiednio dobrany zespół projektowy.
W skład zespołu wchodzą managerowie, pracownicy bezpośrednio zaangażowani w procesy oraz ew. osoby spoza obszaru.
W wyniku prac zespół identyfikuje problemy, bariery, zakłócenia i wąskie gardła oraz wynikające z tego marnotrawstwo. Zadaniem jest określenie potencjału zmian, wyeliminowanie działań, które nie dodają wartości lub są nieefektywnie zorganizowane oraz wskazanie pomysłów na zmiany w procesie a także robotyzację/automatyzację.
Czego się dowiemy – zagadnienia szkolenia, warsztatu.
- Strumień wartości – procesy w strumieniu.
- Proces.
- Mapowanie jako narzędzie wizualizacji.
- Metody mapowania procesów.
- Informacje na mapie – co powinniśmy wiedzieć ?
- Mapa stanu obecnego.
- Miary czyli co kontrolujemy, jak sterujemy procesem ?
- Marnotrawstwo, problemy, ograniczenia, zakłócenia i inne takie takie.
- Usprawnianie procesu – mapa stanu przyszłego.
- Plan transformacji.
Rysujemy mapy czytelne zarówno dla osób bezpośrednio zaangażowanych – specjalistów z danego obszaru, jak i dla osób postronnych..