Rozwiązywanie problemów

Pod hasłem „problem” w Słowniku Języka Polskiego PWN  znajduje się definicja, że jest to  „trudna sytuacja, z której należy znaleźć jakieś wyjście”  ew. „ poważna sprawa, która wymaga przemyślenia i rozstrzygnięcia”. Tylko kiedy można powiedzieć, że sytuacja jest trudna i kiedy jest na tyle poważna aby czegoś tam wymagała?

W praktyce biznesowej jak również w życiu prywatnym,  jest prościej. Nie, że nie ma problemów, właściwie mówimy o nich niemal w każdym zdaniu – jest za dużo albo za mało, nie tak jak miało być, za późno albo za wcześnie, itp.  O problemie mówimy wtedy, kiedy istnieje  nie akceptowana różnica pomiędzy stanem obecnym względem oczekiwanego, występuje pewna trudność, przeszkoda, która uniemożliwia żeby było tak jak powinno. 

„Wiele lat temu w Toyocie zrozumiano, że każdy pojawiający się w firmie problem może i powinien być opisany na pojedynczej kartce papieru. Dzięki temu każda osoba zajmująca się problemem ma szansę zobaczenia go z tej samej perspektywy.”

John Shook   „Zarządzać znaczy uczyć”   Lean Enterprise Institute  (Wrocław 2012)                 

Rozwiązywanie problemów

W zorganizowany sposób, metodycznie dążymy do ustalenia przyczyn żródłowych i rozwiązań problemu. 

Przedmiotem jest szkolenie, warsztat, w trakcie którego rozwijamy kompetencje  metodycznego rozwiązywania problemów i zarządzania problemami. 

Wdrażamy „Raport A3” jako najprostszą ale niezwykle skuteczną metodę rozwiązywanie problemów. Narzędzie i zasady wymiany informacji  wspierające również wiele innych aktywności menadżerskich. 

Uczestnicy uczą się dostrzegania prawdziwych problemów, sprawnego ustalania istotnych dla ich zrozumienia i rozwiązania informacji, prowadzenia opartej na faktach  analizy przyczyn źródłowych  oraz poszukiwania skutecznych  rozwiązań / środków zaradczych. 

Uczymy myślenia o doskonaleniu w kategoriach rozwiązywania problemów, zarówno wśród  menadżerów jak i  pracowników liniowych. Odejścia  od działania intuicyjnego na rzecz metodycznego – dyscypliny, uporządkowanego  myślenia i działania zgodnie z metodą. Minimum wysiłku, maksimum istotnych informacji. Najkrótszą drogą do celu.   

Czego się dowiemy – zagadnienia szkolenia, warsztatu:

  1. Co to jest problem?
  2. Metody podejścia do rozwiązywania problemów
  3. Zorganizowana metoda – na czym to polega ?
  4. Raport A3 narzędzie komunikacji i uczenia się
  5. Role i odpowiedzialność w procesie rozwiązywania problemów
  6. Rozwiązujemy problem – krok po kroku
  7. Analiza przyczyn źródłowych
  8. Innowacyjne rozwiązywanie problemów
  9. Czynniki sukcesu i kiedy może pójść źle

Problemy zmuszają nas do eksperymentowania, zastosowania nowych metod,  poszukiwania rozwiązań. Czasem złożoność sytuacji wymaga zderzenia wielu odmiennych punktów widzenia. 

Problemy, chociaż zwykle dążymy do przywrócenia wymaganego stanu (np. wydajności,  jakości czy relacji), mogą wyzwalać rozwój. Pracując nad rozwiązaniem  domagamy się aby było lepiej niż było – ulepszeń.   

Nie w każdym przypadku łatwo będzie znaleźć rozwiązanie problemu. Zdarza się, że żyjemy z nimi wiele lat, przyzwyczajamy się i to też jest problem. Ale nikt nie mówił że będzie łatwo.