Według Masaaki Imai – japońskiego teoretyka organizacji i konsultanta ds. zarządzania, znanego z pracy nad zarządzaniem jakością, Kaizen, są trzy główne powody wdrożenia zarządzania wizualnego (Visual Performance Management):
– konieczność natychmiastowego uwidocznienia problemów,
– wsparcie pracowników i kadry kierowniczej w nadzorowaniu rzeczywistości procesowej oraz
– zaangażowanie pracowników w ciągłe doskonalenie, w tym pokazanie i wyjaśnienie pracownikom celu w jakim podejmowane są działania zmierzające do poprawy.
Visual Performance Management
Budujemy system realnego nadzorowania rzeczywistości procesowej.
Przedmiotem szkolenia/projektu jest budowa systemu, na który składają się elementy wizualizacji danych, zestaw informacji o procesach zadaniach i zasobach, codzienne spotkania oraz aktywny udział managerów, koordynatorów i pracowników.
Zadaniem systemu będzie wsparcie zarządzania poprzez organizację otwartego przepływu informacji. bieżącą kontrolę obciążenia oraz poziomu wykonania i jakości, rejestrację utrudnień i zakłóceń oraz propozycji zmian i ulepszeń – pomysły i sugestie pracowników, rozwiązywanie problemów i rozwój procesów.
Zorganizowany system zarządzania wizualnego optymalizuje pracę managerów i specjalistów. Wspiera podejmowanie decyzji. Ułatwia równoważenie obciążenia oraz odpowiedni podział kompetencji i ról pracowników w zespole. Umożliwia efektywne samozarządzanie oraz realnie zwiększa zaangażowanie pracowników zespołu.
Zagadnienia szkolenia, warsztatu:
- Dlaczego wizualizować.
- Wizualizacja vs. zarządzanie wizualne wydajnością (Visual Performance Management).
- Cele biznesowe wdrożenia zarządzania wizualnego.
- Narzędzia komunikacji, czyli co i jak wizualizować.
- Cykliczne spotkania przy tablicy.
- Role w systemie.
- Wsparcie zarządzania – praktyczne wykorzystanie systemu – optymalizacja pracy managera.
- VPM wspiera ciągłe doskonalenie.
Zarządzanie wizualne daje możliwość bieżącej weryfikacji stanu rzeczy oraz pozwala na podejmowanie adekwatnych decyzji. Umożliwia przedstawianie aktualnych wyników, realizacji zadań oraz wskaźników prognostycznych, oznaczanie ryzyk i problemów, utrzymanie standardów, gromadzenie pomysłów i sugestii pracowniczych oraz promowanie misji, wizji, strategii i celów organizacji.